Úvod

       I.          OBECNÁ CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU PODLE PRINCIPŮ PEDAGOGIKY MONTESSORI

 

Výuka ve třídách s pedagogikou podle Marie Montessori je založena na individuálním přístupu k dítěti. Žáci tak získávají základy kvalitního všeobecného vzdělání dle svých předpokladů a možností. Celý systém pedagogiky Montessori podněcuje dítě k reálnému poznání těchto svých možností a schopností a tím vyvolává u žáků snahu se dále vzdělávat. Školáci se v tomto pojetí učí rozvíjet samostatnost, sebedůvěru a pocit zodpovědnosti za sebe, druhé i své prostředí.  Učí se toleranci, úctě k lidem i k přírodě, schopnosti komunikovat a konstruktivně řešit problémy.

Cílem Montessori pedagogiky je, aby dítě přistupovalo k učení s vnitřní motivací a tím postupně přebíralo zodpovědnost za své vzdělání.

   

        II.            VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM MONTESSORI

„Pomoz mi, abych to dokázal sám“.

(Marie Montessori)

Pedagogika Marie Montessori je výchovně vzdělávací program, kterým začala před  sto lety vzdělávat děti italská lékařka a pedagožka Marie Montessori. Jde o výchovu podle pravidel, které si tvoří děti samy pod vedením svého učitele. Role učitele je v nenápadném vedení a taktní pomoci, aby dítě vlastními silami  a svým tempem získalo nové vědomosti      a dovednosti. To ostatně vyjadřuje i motto celé Montessori pedagogiky: „Pomoz mi, abych to dokázal sám“. Postupuje se vždy od konkrétního k abstraktnímu. Pro jednotlivé okruhy jsou speciálně vyvinuté, velice názorné pomůcky, které usnadňují pochopení nových jevů, ale také zásadní  měrou  přispívají  k hlubšímu  a trvalejšímu  uchování  nově  nabytých  zkušeností    a vědomostí. Pedagogika Marie Montessori uplatňuje principy výchovy a vzdělání Jana Ámose Komenského a navíc je obohacena právě těmito důmyslnými

Mgr. Lucie Westfálová, vyučující