Jak to chodí u nás?

Učební plány Montessori jsou strukturované do tří prvků:

  • studium zahrnuje základy, které lze nalézt i v tradičních učebních osnovách. Jako je memorování matematických faktů, lekce pravopisu a studium slovíček, gramatiky, větný rozbor. Tvůrčí psaní a schopnost vyhledávání v literatuře.
  • Velké příběhy Dr. Montessori – velké příběhy obsahují příběh o tom, jak vznikl svět a vesmír, vývoj života na Zemi, příběh lidstva, vývoj jazyka a vývoj matematiky.
  • Individuálně zvolený výzkum – žáci jsou povzbuzováni ve snaze zkoumat témata, která zaujala jejich představivost. Žáci shromažďují informace, sestavují zprávy, skládají portfolio a ručně vyrábějí vlastní knížky. Ústní prezentace a písemné zprávy o vlastním zkoumání se v průběhu let vyvíjejí v důmyslnější a komplexnější práce.

Učení pro život. Chceme žáky naučit přemýšlet samostatně, učit se sami pro sebe. Jsou povzbuzováni provádět svůj vlastní výzkum. Dovednost analyzovat, co zjistili a docházet ke svým vlastním závěrům je základ učení pro 21.století.

Vnitřní motivace – rodiče mají často obavy, zda děti nevynechávají předměty, které nemají rády. V dobře vedené třídě na prvním stupni se toto určitě nestane. Montessori program pomáhá dětem naučit se, JAK SE UČIT.

Plánování práce – děti obvykle pracují s písemným studijním plánem na týden. V něm je seznam základních úkolů, které musí být splněny – je umožněno rozhodnout se, kolik času s každým úkolem stráví ve škole, a v jakém pořadí je budou plnit. Kromě základních úkolů děti mohou studovat témata, která je zaujala při společných prezentacích.

Zpětná vazba, hodnocení – necháváme žáky demonstrovat, co se naučili. (vlastní kniha, portfolio,…) Později ve vyšších ročnících si mohou žáci písemné testy připravovat sami a zadat je svým kamarádům. Zpětná vazba je poskytována několika způsoby: sebehodnocení žáka, portfolio práce žáka, tripartita: učitel – žák – rodič nad portfoliem žáka a sebehodnocením dítěte. V neposlední řadě písemná zpráva o studijních pokrocích.

Podíl domácí přípravy – dle schopností dítěte, ale běžná domácí příprava zahrnuje procvičování čtení a psaní, bádání spolu s rodičem (jako výstup může být například vydařená prezentace pro ostatní spolužáky). Cíl je pomoci dětem naučit se, jak si rozvrhnout svůj čas a jak postupovat, dokud není práce dokončena.