Školní metodik prevence

Mgr. Soňa Řeháková, e-mail:rehakova@zsjednicka.cz

Činnost školního metodika prevence

Prevence=opatření učiněná předem, včasná obrana nebo ochrana. Všeobecně se jedná o předcházení, případně minimalizaci jevů, které vybočují z normality společnosti a jsou spojeny s rizikovým chováním. Ve školním prostředí se jedná o chování, kterým vystavují v riziko sami sebe nebo své nejbližší okolí.

Náplň práce školního metodika prevence:

Školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci. Metodik prevence úzce spolupracuje se třídními učiteli a učiteli obecně, podporuje bezpečné a zdravé klima ve třídě a ve škole. Vyhodnocuje varovné signály spojené s možností výskytu rizikového chování a poskytuje poradenskou činnost. Organizuje přednášky a besedy spojené s uvedenou problematikou.
Na metodika prevence se může obrátit žák školy nebo jeho zákonný zástupce při jakémkoliv podezření na počátek či průběh rizikového chování u žáků.

Oblasti rizikového chování
• Záškoláctví
• Šikana a extrémní projevy agrese
• Návykové látky a závislosti
• Poruchy příjmu potravy
• Syndrom týraného dítěte – CAN
• Kyberšikana
• Extremismus, rasismus, xenofobie, antisemitismus
• Vandalismus
• Krádeže

Krizové situace spojené s ohrožením násilím ve školním prostředí, které přichází z vnějšího i vnitřního prostředí
•  Netolismus
•  Sebepoškozování
•  Nová náboženská hnutí
•  Rizikové sexuální chování
•  Příslušnost k subkulturám
•  Domácí násilí
•  Hazardní hraní